Norrland

Jag har en dröm. 
Den handlar om Norrland. Om att sätta sig i en bil och åka norrut långs E4 och inte vända förns i Haparanda. 
Jag vet inte varför, men det handlar nog mycket om att jag vill se den halva av mitt land som jag aldrig sett med egna ögon. Östersund är mitt rekord vad gäller nordliga resor. Jag var där uppdrag av TV4 Gävle/Dalarna som jag intervjuade Anna Haag och Bettan Högberg inför vinter-OS 2010. Östersund, det är väl ungefär halvvägs upp i Sverige och det duger inte. 

Höga kusten, de vidsträckta landskapen, de många avfolkade städer längs vägarna som än sålänge bara är några bokstäver på kartan. Alla myggor. Det finns massor att se. 

Jag har pratat om resan med Bettina några gånger men de som känner henne vet att hon helst åker söderut när det vankas semester (med undantag för Idre). Jag tänker fortsätta att tjata. Faktum är att jag också skulle kunna åka helt själv. Men det är ju trevligare med sällskap naturligtvis och ska hela familjen med så ligger det ett par år bort i tiden. Barmen är ännu inte riktigt kompatibla med långväga bilsemestrar. 

Målet för resan är för övrigt Kiruna. Men då måste man som sagt vända i Haparanda och ta E10 norrut. På hemvägen kan man sedan välja antingen söderut genom Norge eller inlandsvägen E45. 
Men får bli en senare fråga. 

Där E4 tar slut. 


--- 

Det var ju längesen det skrevs något i den här bloggen. Tidsbrist och ointresse kan vara förklaringarna, precis som tidigare. Men ska försöka bättra mig. Inte minst för min egen skull. Jag tycker nämligen det är trevligt att läsa den själv då och då. Som ett eget livsarkiv eller något. Men det bygger ju på att man skriver en rad och kastar ut en bild emellanåt. Det är målet för året. 

Avslutar med en bild från julafton. Barnens moster Helén lyckades fånga ett sällsynt ögonblick av stillhet där i fjällstugan. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0