Förskoleklass

"Ditt barn fyller 6 år under 2016 och kan börja förskoleklass till hösten."

Den inledande meningen på pappret från Katrineholms kommun läser jag både två och tre gånger. Det är ju Filippa de syftar på. Men det är till en början lite svårt att ta in. Det andra pappret i kuvertet ska man fylla i för att söka plats på fritids. 

Det är ju liksom inte länge sen hon började på sin första förskola uppe i Gävle och nu är hon på god väg in i grundskolan. Ärligt talat vet jag inte allt för mycket om vad som händer under året i förskoleklass, men jag antar att det är som en blandning av förskola och första klass. Sexårsgrupp deluxe typ, eller kanska samma sak. Det visar sig.

Det här året går hon ju på Pandan, i princip vägg i vägg med lokalen där hon ska gå i höst. Det är bara femåringar på Pandan och de flesta av dem hon går med nu kommer hon också börja första klass med nästa höst. Tiden hittills på Pandan har varit över förväntan. Stället hade dåligt rykte innan pga rörig personalsituation. Men utifrån vad vi sett så verkar det funka bra och Filippa trivs och har fått många nya vänner. I början av hösten kom hon hem varje dag och berättade om en ny kompis. Sådant värmer. 
Varje dag går de på två led och äter lunch i den matsal som de ska gå till de kommande åren i skolan. En sådan liten sak känns jättenyttig inför framtiden. 

Förhoppningsvis är de ett sammansvetsat gäng som i höst tar det första lilla steget mot studenten 2029 (om jag räknat rätt).

Filippa med ett par av femårspresenterna, Frost-diadem och Legohus.

---

I dag var jag ledig. Har lediga vardagar inlagda inlagda lite då och då eftersom vi jobbar på så kallad produktionsarbetstid så jobbar vi lite för mycket per kvartal och det måste jämnas ut. 

Barnen har länge undrat hur det ser ut på pappas jobb. Framförallt Filippa har frågat. Så idag åkte vi dit. Först en sväng in på Max vid Tuna Park i Eskilstuna och sen in till redaktionen en sväng. Jag har av naturliga skäl pratat en del om barnen på jobbet så även mina jobbarkompisar tyckte det var kul med besöket. Nu är det ju inte så stor redaktion utan som en trerumslägenhet ungefär, så för barnen var det inte mycket att se. Studio och allt ligger ju i Norrköping. Men de tyckte det var kul i alla fall och nu vet de var jag håller hus om dagarna. 

De börjar kunna det här nu. 


Foto-Lars visar kameran. 

---

Även Felix växer ju. Under sommaren och hösten plockade vi bort hans kära tupplur mitt på dagen och nu pågår projekt blöjfri. Filippa var redan blöjfri vid det här laget men det är vanligt att killar är lite senare. Sista veckorna har vi kört på hårdare och nu är han utan blöja på förskolan också. Der går ganska bra, men det gäller att påminna honom och ofta tvinga honom upp på toalettstolen. Då dröjer det inte mång sekunder innan det börjar skvala. 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0