SVT Nyheter Sörmland

Idag är det måndag. Dock inte vilken måndag som helst i min värld. Det var den första dagen som anställd på Sveriges Television. 

Den 11 december stressade jag in på ett hotell i centrala Eskilstuna för intervju angående en av tjänsterna som reporter på SVT:s nya redaktion i stan. Knappt en timme senare åkte jag därifrån ganska nöjd. Det hade i alla fall inte gått dåligt, tänkte jag. De skulle ha det klart till jul sa de. Men det blev försenat och en bra bit in i januari hade jag ännu inte hört något och jag tänkte att det inte blev något och ställde in mig på en fortsättning på SN. 

Men en torsdagseftermiddag ringde telefonen. I andra änden frågade redaktionschefen Lena Michanek om jag var intresserad av en av reportertjänsterna på redaktionen. 

Efter ett antal år på TV4 blir man rätt nyfiken på det där mäktiga SVT och hur det är att jobba för dem. Och har man som nyhetsintresserad växt upp med Aktuellt, Rapport och Sportnytt så blir det ju lite av ett mål att som journalist någon gång jobba för SVT. 

Nu är möjligheten här och det känns otroligt bra. Att dessutom få möjlighet att rapportera om sin hemkommun då och då gör det ännu mer inspirerande. Visserligen innebär det fortsatt pendling men i sammanhanget känns det acceptabelt med en timme dörr till dörr. Ett plus är också att det blir mindre jobb på helgerna. Att jobba varannan helg på SN har tärt på en med alla konsekvenser det får för ett socialt familjeliv. 

Nu i början är det mycket nytt att lära sig. Nya kollegor, nya rutiner, nya system. Men det känns otroligt utvecklande och nyttigt inför framtiden. 

Utsikt över redaktionen. Min plats närmast kameran. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0