Köket

Nästa renoveringsprojekt i vårt hus startade i fredags. Sedan dess har vi, med massor med hjälp av familj och vänner, kommit en bra bit. Min käre (och i kväll mycket trötte) far har styrt det mesta av byggandet i vanlig ordning och jag har agerar förste assistent. 

Vi började i fredags morse med att ta upp ett hål i väggen mellan köket och den framtida matsalen, under tiden rev jag ut ena halvan av köket där vi på lördagen började sätta nya skåp. Det gamla Marbodal-köket från 1987 har bit för bit flyttats ut på altanen. 
Nu på söndagsmorgonen började vi bygga på andra sidan köket. Rutinerade elektrikern och tillika farbrorn Bert ryckte in som en hjälte och fixade ny elanslutning till spis, micro och ugn. 

De som inte har byggt har skruvat ihop skåp och lådor i rummet bredvid. Riktigt lyxigt att bara kunna gå in och välja och vraka bland färdiga skåp eller lådor. 

Under ett värdefullt dygn lördag-söndag var Filippa och Felix hos mormor och morfar i Valla. Blir lite mer effektivt då. Felix är ännu ett vandrande yrväder där det finns nya och spännande saker som verktyg och annat. 

Nu är mycket gjort, men nästan lika mycket återstår. Kakel ska dit, belysning ska upp, ett problem med fläkten måste lösas. Nya tapeter ska upp. Osv. 

Men nu är det mesta av grovjobbet klart. Tack alla för hjälpen såhär långt! 


Innan allt började i torsdags kväll. 


Nu i kväll vid 23 när jag stängde bygget. 

Då utan hål i väggen. 

Hålet öppnas i fredags. 

Annandag påsk i morgon. Jobb för mig. Känns lite surt. Men det är ändå så mycket bättre än hur det var förut med jobb varannan (!) helg. Nu är det bara var fjärde söndag. Går att leva med!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0