Så nära arbetslöshet

"Förändringens vindar blåser och svångremmen dras åt. I höst får Bonnier ny vd och då kan det gå fort."

Så skrev jag i den här bloggen den 26 september i fjol. Då hade jag precis skrivit under min uppsägning från Nyhetsbolaget (TV4). 
Jag hade alltså mina aningar. Många hade onda aningar. Men att det skulle gå såhär illa kunde nog ingen föreställa sig. Vid midsommar blir 140 TV4-journalister arbetslösa. Många är mina vänner. De senaste dagarna har varit rätt tunga. Och då har jag ändå klarat mig. Vågar knappt tänka på hur mina goda vänner på reaktionen i Gävle och Falun känner sig. 

Att den arbetsplats jag tillbringade sex år på bara ska upphöra att existera. Det är ofattbart. 

Men någonstans i allt detta är jag ju glad också. Så oerhört nöjd med att jag tog steget. Att jag såg mig omkring och aktivt sökte andra jobb. Lättad över att inte behöva vara arbetslös som journalist 2014. Oerhört tacksam för att jag inte hamnade i situationen utan inkomst med familjen 25 mil från hemstaden (och med Bettina som student). 

Det är naturligtvis ett katastrofalt felbeslut av TV4 (indirekt Bonnier) att lägga ner de lokala nyheterna. Detaljerna bakom det hela debatteras just nu intensivt. Och det är bra. Jag var en gång i tiden en lojal medarbetare som talade gott om TV4. Nu ska det  mycket till innan jag väljer knapp nummer fyra på dosan i framtiden. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0