Guldtipset

 
Igår stod jag hyfsat nära denna buckla.
 
 
Den som tycks ha överlevt Brynäs vilda guldfirande. Rykten går bland annat om en ytterst blöt natt i Läkerol arena efter att Jakob Silfverberg frälst publiken med matchens enda mål som till slut gav 4-2 i matcher. 
 
Jag och kollegan Anders Sundin for ner i ottan till Stockholm och Globen för att mingla med landets hockeyelit. Journalister, spelare, tränare, sportchefer, sponsorer och annat löst folk. Men också såklart för att jobba lite. 
 
Vi drog in material till två inslag. Ett till kvällens sändningar och ett till morgonen efter. Grundvinkeln i båda var såklart Brynäs som regerande mästare. Senast någon försvarade ett SM-guld var Djurgården för över tio år sedan. Ska Brynäs klara samma bedrift?
 
Jag tror inte det. För många nyckelspelare (Silfverberg, Larsson, Ekholm, Svedberg) har lämnat och inte ersatts tillräckligt. Det ska nog ändå räcka till slutspel och semifinal, men där tar det stopp. Mot Färjestad. Som sen vinner finalen mot HV71. Det är mitt guldtips. 
 
I fjol trodde jag ganska hårt på Brynäs, redan innan upptakten. Alla spelare som krävdes fanns där. Efter upptakten var jag ganska övertygad. Lurige tränarrookien Tommy Jonsson hade något stort på gång. Men, som sagt, i år kommer ingen att överaskas av det "nya" Brynäs. Och alla vill ju slå mästarna. 
 
Klassisk bild. 12 fördömda män. Inte alla har jobbet kvar efter jul. Frågan är vilka...
 
---
 
Första motgången på inskolningen på Filippas nya förskola kom nästan direkt. Idag fick Bettina och F gå hem i förtid eftersom F inte ville sova på madrass med de andra barnen. Tidigare har hon sovit i vagn på dagis. Det var iofs ganska väntat att det skulle bli svårt. Återstår att se hur det går imorgon. Antar att det krävs några dagar för henne att inse att det här är det nya sättet. 
 
Fortsättning följer...
 
---
 
Några bonusbilder från lördagens kräftskiva:
 
Regnig start på dagen. 
 
Femkamp på fotbollsplanen. Uppslutningen sådär..
 
Men vi som var där hade skoj. Här grannen Johanna i finalgrenen godisnappspottning. 
 
Kvällen blev mysig i vårt vackert monterade tält. 
 
Festligt värre. 
 
Segrarlaget i aftonens mycket uppskattade musiktävling. 
 
Vi som hängde kvar sist. 
 
---
 
Den här fick jag av Bettina och Filippa när jag fyllde år:
 
 
Hög tid att börja förkovra sig nu. Elva feta avsnitt om hur världens bästa musikgenre växte fram. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0