Öppnis

Det saknas sannerligen inte möjligheter att aktivera sig som föräldraledig i den här stan.
Varje vardag finns det någon öppen förskola eller babysång att gå till om man vill.

Och med 'öppnis' menas altså öppna förskolan. Sådana insatta förkortningar lär man sig snabbt i föräldraledighetssvängen. Dit var vi i måndags tillsammans med Björn och Thilde.

Vid halv tio mötte vi upp med dem för en halvtimmes promenad dit.


Filippa väntar på Thilde. Vantarna satt på i ungefär 30 sekunder efter fotot är taget.

Så länge det är plusgrader gör det inte så mycket. Men när det blir kallare är det definitivt tvång. Vi vill inte riskera frysskador på de där små fingrarna.


På öppnis. Va svårt att få tjejerna att titta i kameran. Intressantare saker fanns i närheten.


Ungefär den här positionen intar Filippa när hon bryter ihop (jättetrött).

Idag var vi på babysång. Någor som Filippa uppskattar mycket. Vi var där första gången när hon var bara några veckor. Så hon är en av de mer rutinerade rävarna i ringen. Efter det (vid elva) sov Filippa i vagnen medan jag och Bettina åt lunch. Ska försöka hälsa på Bettina på jobbet minst en gång i veckan i alla fall. Känns viktigt då de ju inte hinnr träffas så mycket på kvällarna.

Sen gick jag med Filippa till hälsocentralen och doktorn. Hon har hostat de senaste veckorna och på nätterna så pass att hon kräkts flera gånger. Första gången var det extra läskigt. Jag härde ett hulkande ljud från hennes rum och skyndade mig in och såg Filippa med panikslagen blick ligga och inte få någon luft samtidigt som hon kräktes. Slet upp henne direkt och hon kräktes mer och fick luft. En minnesbild som inte försvinner i första taget vill jag lova. Vad hade hänt om jag inte hört det där ljudet? Om jag kommit in en minut senare? Tankar man inte vill tänka. Förhoppningsvis hade hon fått luft att skrika men man vet ju aldrig. Alla sådana här situationer är ju nya för oss.

Doktorn sa i alla fall att det inte var mycket att göra åt med hostan. Finns ingen medicin för barn under två år. Så det är tydligen bara att vänta ut. Honungsvatten var dock tydligen ett bra naturläkemedel. Han lyssnade med stetoskop på lungorna och konstaterade att det inte var någon risk för inflamation eller så. Vi har fått en pålitlig, och vad det verkar, kompetent husdoktor. Det känns bra.

Filippabilder.


Håller hårt i D-dropparna efter maten igår.




Grimas a la Filippa.


Såhär ser det ut när hon svarar i låtsastelefonen (ja, hon fick ett bad till kvällen).

---

När man är hemma större delen av dagarna hinns det med en hel del musiklyssnande.
Inte mig emot. Dagens återupptäckta skiva:


Korn's Issues kom ut 1998.

När man tänker på det känner man sig lite gammal.
Och så tänker man, jisses vad mycket bra musik man har i bokhyllan som väntar på att återupptäckas.

---

Imorgon är Bettina ledig och jag ska passa på och tvätta bilen och lägga på vinterdäcken. Hittils har det varit plusgrader och känts onödigt, men nu känns det som man inte kan vänta längre.

Nu ska jag fixa honungsvatten och kvällsté.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Haha, vilken härlig grimas! :D Underbara gullunge!

2011-11-11 @ 19:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0