Hemmamannen

Det blir långa dagar, har jag kommit fram till. Det visste vi redan innan men nu får man känna på det.

Bettina slutar jobba kl18 och är hemma vid halv sju på kvällarna. Kl19 ska Filippa sova. Det lir inte mycket tid för tjejerna tillsammans på kvällarna och för mig blir det mycket att göra de där sista timmarna innan Bettina kommer hem. Filippa ska ha middag, samtidigt som jag ska börja fixa våran, för det blir på tok för sent för lilltjejen att äta med oss. Och under de timmarna är också Filippa som tröttast.

Det testar verkligen ens tålamod vissa stunder.

Tur då att Filippa i nio stunder av tio är en väldigt, väldigt duktig tjej som ofta kan sitta själv med leksaker och pyssla, eller i barnstolen vid köksbänken och äta sin middag (med viss assistans) eller bara titta på när ja fixar och donar.

Den tionde stunden undrar man vad man gett sig in på.

Den första veckan har ändå gått väldigt bra och jag har fått beröm av Bettina idag. Hon är positivt överaskad att jag har sån koll på skötväskor och andra smågrejer direkt. Det värmer att höra verkligen. Men jag har ju också kunnat studera Bettina i hennes hemmamammafix i nästan ett år. Ett mycket bra föredöme.

Nu är det jag som är hemmapappa, och hemmaman. Försöker så gott jag hinner att städa, plocka och tvätta. Tycker jag har hunnit med mer än förväntat den första veckan. Jag vill ju att det ska vara rent och ordning och reda när Bettina kommer hem. Helst ska maten stå på bordet också. Så har hon fixat det åt mig 90% av dagarna och nu vill jag ge tillbaka.

Lite mobilbilder från de senaste dagarna.


Hjälper pappa att packa upp efter veckohandling (sysselsatte i 20 minuter).


Hon belönades med hemlagad finmiddag. Potatismos, fiskpinnar och kokta morötter.


Äter mellis härom dagen. Vill gärna dela med sig av smörgåsen.


I morse. Verkar gå i sin mammas fotspår. Bläddrar flitigt i Apollo-katalogen.


Också imorse. Verkar även gå i sin pappas, läser om senaste leksands-segern.

---

På tal om Leksand.
Man har ju svårt att inte börja drömma. Jag tror jag gör det ungefär vid den här tiden varje år. Men nu känns det verkligen som det kan bli nåt bra. LIF är tillsammans med Örebro seriens just nu bästa lag. Och seriens hetaste spelare Johan Ryno fortsätter att ösa in poäng. Det måste inte bli serieseger i slutändan, det har vi lärt oss att det inte ger något.
Det räcker med topp tre och lagledningens viktigaste uppgift blir att se till en sak framför allt.
Att. Vara. Bäst. När. Det. Gäller.

---



En av tre nyligen besällda skivor. Den här kom lite i förväg. Med air mail från Hong Kong. Tydligen CDWOW.se:s knep för att sälja kriminellt billiga CD-skivor. Inga mellanhänder antar jag. Denna ovan kostade 59 kr till exempel.
Ljuva siffror för en CD-samlare på föräldrapenning.

---

Nu ska jag gå ner och inspektera Bettinas inslagning av Filippas 1-årspresenter.
Tänk. Om tre veckor fyller hon ett år vår lilla skruttis. Så fort det gått.

Och det händer mycket nu. Några av de senaste dagarnas framsteg:

- Hon pekar på sig själv när man säger "Var är Filippa?"
- Hon sover bara en gång om dagen sedan i torsdags (ger bättre nattsömn tror vi).
- Hon går själv med Brio-gåvagnen (tog första solostegen ikväll)
- Hon har över huvud taget börjat 'prata' mer. Bubblar i ett kör. Bara att bubbla tillbaka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0