Vårkase

Där jag kommer ifrån säger man majbrasa.
Här i Gästrikland heter det majkase. Igår trotsade vi de knappa fem plusgraderna och begav oss till Gävles största och mest klassiska majkase vid vattnet alldeles bredvid högskolan.
2009 och 2010 var vi för lata för att ta oss dit men i år hade jag bestämt att det var dag och Filippa skulle få se sin första majbra...kase.


Påpälsade och redo. Dubbla leggings på Bettina och långkalsonger på mig.


Bettina i mössa och med finurligt leende. Min egen lilla Mona Lisa.


Vi mötte upp Sven, Sonja och lilla Mova.


Mova.


Ytterligare en liten tjej med hörselskydd.


Prick kl.21 tände dom på.


Jisses vad det tog fart.


Elden värmde ända upp till vår åskådarplats.


Lite längre fram var det varmare.



---

Inatt var Filippa gratis, som Bettina uttrycker det nu på morgonen.
I efterdyningarna av febern, som gick över på något dygn, sover Filippa väldigt oroligt. I går kväll ville hon inte alls komma till ro i sin egen säng, i vår säng eller till och med i famnen. Vid halvtre inatt la vi henne i vagnen där hon kom till ro. Nästan. Bettina var tvungen att gunga och köra vagnen från sin plats i sängen. Vid fyra tror vi att hon somnade.
Kvart över fem gnydde hon igång igen, Bettina hade definitivt gjort sitt och jag tog på mig morgonrocken och köre ut vagnen i vardagsrummet. Där satt jag och gungade och vaggade henne till och från fram till halv nio. Då slog hon upp ögonen. Pigg som tusan. Det är ingen beskrivning som passar in på mig och Bettina idag.

- Om hon fortsätter såhär så går jag och skjuter mig, muttrade en yrvaken Bettina som fick sova till halv elva.  

Men hur gnällig hon än är (som inatt) kan man inte motstå henne när hon vaknar. Tittar upp med sina stora ögon, jollrar lite och fyrar av ett leende. Antar att det är småbarnsföräldraskap i ett nötskal. Från himmel till helvete och tillbaka på några timmar.

Tillbaka till himlen då.

Här äter Filippa sin nya favorit:


Blåbärspuré!

---

Nu ska två trötta föräldrar och en pigg Filippa äta frukost.
En liten shoppingtur och sen städplock.
Imorgon kommer gudmor Maria på besök. Det ser vi fram emot!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0