Plikten gjord

Då har man dragit sitt strå till den demokratiska stacken.
Rösterna är lagda. Rödgrönt i riksdagen och blått i kommunen. Så vill jag ha det.
Återstår att se hur resten av folket vill ha det.

Känns ganska högtidligt att gå till vallokalen och göra sitt val.
En dag vart fjärde år landar makten framför folket i form av papperslappar i tre färger och vi har faktiskt chansen att på riktigt påverka hur landet och kommunen styrs.

Det tar nog ett tag att förstå vilken möjlighet det är. Jag var 18 år och några veckor när jag fick chansen att rösta  för första gången. Jag tog den inte. Jag satt på en buss i Tyskland på väg norrut efter några dagar i Katrineholms vänort Halver. Hade tänkt förtidsrösta men det glömdes bort. 

Lite bilder:









---

I helgen har vi haft fint besök.
Svärföräldrarna kom upp i fredags och igår lade svärfar Lasse och jag nytt golv i vårt sovrum och svärmor Birgitta tvättade fönster i synnerhet och städade rent lägenheten i allmänhet. Det var Bettina som hade bestämt att vi behövde lite hjälp på de här punkterna och så blev det.


Golvet innan. Vidrig plastmatta som börjat gulna på sina ställen.


Golvet under förvandling. Eklaminat från Byggmax.


Golvet färdigt. Onekligen ett lyft.


På väg mot utmärkta restaurangen Church Street Saloon på lördagskvällen.

---

Nu när den demokratiska plikten är utförd ska även den yrkesmässiga betas av.
Jobbar 16-01 och ska kuska runt mellan stans vallokaler och valvakor hela kvällen. En sosse här och en moderat där. Allt ska kokas ihop och sändas i TV4:s valvaka under kvällen. Vi får tre lokala "fönster" som vi ska fylla med rapporter från stans politiska brännpunkter. Ska bli riktigt kul. Men det blir en lång och stressig kväll också.  
Börjar 11 imorgon och är ledig på fredag och kör kväll tisdag-torsdag. Blir en skön vecka.
Äntligen är valet snart avklarat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0