Vemodets mästare

Christian Kjellvander på Spegeln igår.
Fick inte med mig nån jobbarkompis. Så jag gick själv. Va rätt skönt att bara luta sig tillbaka och enbart koncentrera sig på framträdandet.



Och vilken spelning det var! Spegeln är en gammal biograf och en riktigt mysig lokal, som gjord för den här typen av konserter. Kjellvander med sitt band nere på golvet precis framför de sluttande stolsraderna. Satt på andra raden och kunde nästan sträcka mig fram och fingra lite på stämskruvarna.

Musikaliskt var det felfritt. Energiladdat på ett vemodigt och känslofyllt vis. 

Och hela tiden med en hänförd publik i sin hand. Han börjar bli rutinerad och vet hur man hanterar en publik på ett sådär lite lagom distanserat sätt. Ett blygsamt tack efter varje låt och ett par korta förklaringar till låtarna. Fokus på musiken.

Det var mycket material från den nya skivan. Bäst där gillar jag 'Bad Hurtin' såhär långt. Men andra halvan av setlisten innehöll en hel drös med bitar från de tidigare plattorna. Bäst där var en förklädd och upphottad verson av 'Homeward Rolling Soldier' och en underbart avskalad 'When The Mourning Comes'.

Roligast att se var kvällens förband EP:s Trailer Park. Fyra sköna snubbar från Gotland som spelade musik inte helt olik Kjellavnders, fast med lite mindre vemod i. Köpte en av deras plattor för en hundring. Värt en lyssning till.


EP:s in action.


Skönast var killen på klaviatur. Han med håret.

På bilden spelar han med högerhanden på vad som såg ut som en sån leksakssynt man suktade efter som liten parvel. Kopplad till en miniförstärkare och sen uppmickad.
Lät hur proffsigt som helst.

---

Nej, ingen bäbis än. Fem dagar kvar.
Till mitt officiella tips är det bara två dagar kvar.

---

Kvällspasset idag.
Innan det bär det av mot Maxi för storhandling. Vi åker tidigt.
Bland det värsta jag vet är överfulla stormarknader med skrikande ungar och sega pensionärer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0