Var god läs

Tredje dagen med morgonpasset nu. Lyckligtvis också den sista. Flera dagar än så med sömntortyr av kroppen är rent ohälsosamt. Det är faktiskt vetenskapligt bevisat fick vi lära oss på den fackliga kursen. Redan mer än två dagar är olämpligt men hanterbart.
Tänker tillbaka på en av mina första veckor på TV4 i Gävle när jag pendlade från Uppsala. Jobbade då så kallade raka veckor, alltså ett visst pass hela veckan. Den första morgonveckan var hemsk.

December, bäckmörkt och ingen snö. Torsdag morgon kl. 04:45, passerar Älvkarleby på E4 och tar den sista slurken av kaffet i den lilla termosen. Ögonen gör ont för att jag anstränger mig så hårt för att hålla dem öppna. Nickar till, vaknar direkt.  

Med facit i hand skulle jag ju inte ha accepterad sådana veckor. Speciellt inte med tanke på pendlandet. Men jag var ny i arbetslivet, vikarie och därmed i beroendeställning. Hade då noll koll på sömnregler och arbetsmiljölag. Men det har jag nu.

Får vara glad att jag höll Silverpilen på vägen.

---

Det är köbildning här hemma. Har så mycket böcker och tidningar att läsa att jag blir helt förvirrad.


Sängläsningen. Blir fortfarande mörkrädd när jag ser prislappen.


Soffläsning#1. Motorbibeln med allt och lite till om F1-säsongen.


Soffläsning#2. Fakta och kort text om varje plan. Precis förbi första världskriget.


Köplats#1. Hittade den på bokrean för en hundring. Ett gammalt favoritämne.


Soffläsning#3. Nr. 2 av årspernumerationen kom igår. Kanonjulklapp från svärföräldrarna.


Soffläsning#4. Allsvenskan startar i helgen (!). Degraderas sannolikt snart till Toaläsning#1.

Böcker är sjukt intressant och bra. Varje gång jag läser om något spännande eller intressant vill jag bara ha mer. Det finns ett litet problem bara. Jag läser ruskigt sakta. Önskar att Betti kunde dela med sig lite av sin turbokapacitet. Å andra sidan räcker varje bok väldigt länge.

---


Det går fort nu. Härom dagen fick jag knappt upp dörren. Kan se det framför mig:
Bord, stolar, en rykande kopp kaffe och en bok där i vårsolen. Livskvalité.

---

Dagens konstaterande.
Första dygnet av saknad är alltid värst.
Det borde jag ha kommit ihåg.

---

Ikväll är det sportbuffé.
Först hockey. Det ska spelas kval till kvalserien. Även kallat playoff. Mora mot Almtuna. Galet nog är Almtuna favoriter här. Vart är hockeyvärlden påväg?
Sen bandy. Första semifinalen mellan Bajen och Villa. Håller på Bajen. Är det deras tur i år?
Sen fotboll. ManU mot Milan och Real Madrid mot Kim's Lyon i CL:s åttondelsfinaler. Jesus, vilka matcher det kan bli. Krockar trist nog med bandyn.
Zappa, zappa.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0