Övervintrad cykel

Som en följd av den senaste tidens vräksnö här det blivit allt mindre cyklande. Det beror delvis på att det är mer eller mindre livsfarligt att ge sig ut bland snövallar och isfläckar. Och så delvis på detta:


Nyårsdagen


Några dagar senare...


Och så idag.

Tror jag kommer låta naturen ha sin gång här. Det skulle innebära ett allt för mödosamt arbete att gräva fram den. Tur att jag får låna Bettis cykel ibland. Hon var smart nog att ställa in den innan kung Bore belägrade stan.

---


Bettina i Sveriges finaste arena i lördags.
Ser rätt nöjd ut trots att jag tvingade på henne en leksandshalsduk innan vi gick in. Dock ska det sägas att hon virade den runt halsen utan större protest.

---

Idag har jag gjort ett reportage om alpackor.
För den som inte vet vad det är (jag gjorde det inte när jag gick till jobbet imorse) kan jag berätta att det är ett kameldjur som härstammar från Peru. Alpackan förväxlas ofta med lamadjuret eftersom de är väldigt lika. Men alpackan är mycket bättre eftersom den inte spottar folk i ansiktet.
Dessutom är det ett väldigt socialt djur. Alpackan kan nämligen inte vara ensam. Den måste leva i flock med minst en men hellre flera individer. Annars blir den deprimerad, sjuk och dör så småningom.
Ullen som alpackan ger är den näst finaste i världen. Bara kashmir anses vara bättre. Det är därför den blir allt vanligare i Sverige. Uppfödare tjänar storkovan på att sälja ullen vidare. Det finns idag cirka 900 alpackor i Sverige. Varav 11 i Årsunda utanför Gävle.
Varje dag lär man sig något nytt.


Kommentarer
Postat av: svärmor

Stackars bettan ...att behöva ha en sån ful halsduk runt halsen, blir hon säkert sjuk halsont....)

2010-01-08 @ 17:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0