Isbrytaren Ale

Tid för första servicen på nya kärran.
Ringde och bokade tid idag. Nästa måndag fanns det tid.
Del ur telefonsamtalet med servicekillen:

Jag: Sååe...vad ligger priset på då?
Servicekillen: Jadu..hm vi ska se här..arbete plus material..ee lite drygt 2800 landar det på då.
Jag: (tystnad)..hrm.. ja ok.
Servicekillen: Då så. Då är du välkommen den 15:e.
Jag: Japp...tack då.

Den maktlöse konsumenten i ett nötskal.

Hade räknat med ett par tusen på sin höjd. Men nästan tre laxar. Inte mycket att göra. Man vill ju ha den fabriksservad när den är så ny. Men som den journalist man är blir det ju lätt att ifrågasätta nyttan av att serva bilen för 3000 kronor om året. Såklart att Volvo rekomenderar det. De ligger ju i deras intresse att tjäna lite extra pengar på sin försäljning. Men behövs det verkligen?

Läge för granskning.

---

Igår åkte jag med en isbrytare.
Måste erkänna att det var en liten pojkdröm som gick i uppfyllelse. Har alltid varit fascinerad av dessa enorma fartyg med uppgiften att bereda väg genom metertjocka istäcken. Isbrytaren Ale låg tillfälligt i Gävle hamn och jag gjorde upp med befälhavaren om en intervju.

Gjorde intervjun på bryggan med överstyrman Calle Söder och fick sen till min stora förtjusning följa med på ett miniuppdrag i hamnen. De skulle knuffa till en stor tankbåt som fastnat i den tjocka issörjan vid kajkanten. Otroligt fascinerande att få vara med om. Såklart förevigades det i inslaget:

http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/gavle?videoId=1.1487445


Utsikt akteröver från Ale's brygga.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0