Äventyr i vildmarken

Super-onsdag blev fiasko-onsdag.
Av tre fullt realistiska madaljchanser blev det noll medaljer. Det är vad jag kallar fiasko. Tur att Tre Kronor någe sånär räddade OS-dagen igenom att spöa tyskarna med 2-0. Mest glädjande där; Henrik Lundqvist höll nollan och såg grymt fokuserad ut.

Tre timmars sömn blev det. Trodde jag skulle klappa ihop på eftermiddagen idag på jobbet men ännu har ingen tendens till trötthet visat sig.
Bådar gott inför nästa vecka.
Då är det semester och OS ska specialbevakas från soffan.

Har dessutom ytterligare ett mission. Tänkte beta av "Band Of Brothers"-boxen under veckan. Ska väl inte vara någon omöjlighet känns det som med tanke på hur lite sömn som behövdes inatt. 

---

Idag har jag varit väder-reporter.
Vi tog ett litet grepp på all snö som fallit sen december och frågade gävleborna om de inte var trötta på vintern nu. Det var de flesta. Men den meteorolog som var med i mitt inslag sa att det kommer vara snö på backen fram till mitten av april som det ser ut nu.
Suck.

Ägnade i alla fall förmiddagen åt att lokalisera SMHI:s mätstation i Gävle. Det tog mig cirka 1,5 timme av olika samtal till diverse mediarepresentanter, kundtjänster och växlar innan jag pratade med en vänlig man på SMHI i Norrköping som förklarade för mig.
Och jag gav mig ut. Någon halvmil utanför Gävle mitt på en åker skulle den vara. Jag siktade den från ett bostadsområde och parkerade typ 200 meter därifrån och började gå.

Problemet var bara att det var snö på åkern. Mycket snö. Jag pulsade och frustade och kämpade i meterdjup snö. Efter femtio meter var jag helt färdig. Paus. Fortsatte. Blodsmak i munnen. Hundra meter till. Framme. Då upptäckte jag att det fanns ett öppkört skoterspår från ett annat håll. Typiskt.


Mätstationen mitt på en åker. Endast mitt stativ markerar mänsklig närvaro.


Min krångliga väg. Gick från mellanrummet till höger mellan de gula husen.

Från och med nu har jag ännu större respekt för polarvandrare och bergsklättrare.

---

Nu fortsätter OS-kvällen. Ska Björn Ferry ta ytterligare en medalj?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0