Filippa somnar

Filippa Elisabeth Persson.
Nu har hon ett fullständigt namn också. Papprena gick in till Skattverket igår så nu blir det svårt att ändra sig. Elisabeth får hon efter Bettina och hennes mamma. Efternamnet blev Persson av egentligen ingen anledning alls. Ett av våra efternamn ska vi ju välja och det blev mitt. Filippa P.

På fredag ska vi till familjerätten på Gävle kommun för att få mig formellt godkänd som pappa. Är man inte gift med mamman får man inte faderskapet automatiskt.
Så ännu är jag inte pappa på pappret.

---

En stilstudie i hur Filippas trötthet slår till:


12:11, ganska pigg.


12:31, ganska trött (att bli påklädd är ju slitsamt).


13:12, däckad. Sen sov hon som en stock i tre timmar.

---

Att Filippa vaknar mitt i natten är inte enbart besvärande.
När hon gnyende gjorde sig uppmärksammad i jakten på mat strax efter 03:00 inatt tog jag tillfället i akt. Sedan några dagar stod det klar att Linus Omark skulle göra NHL-debut för sitt Oilers natten mot lördag. Matchstart 03:00. Så efter maten var jag frivillig att söva Filippa från tevesoffan. Jag fick se Omark göra sin första NHL-poäng men var för trött för att hålla ut hela matchen och stängde av halvvägs in i sista perioden. Matchen gick till straffar.
Gissa vem som avgjorde.

http://video.nhl.com/videocenter/console?catid=35&id=86945

---

Igår var det fredagsmys.


Filippa sov duktigt hela middagen i släktvaggan.


Obeskrivligt vacker.

Vaggan är mer elle mindre en släktklenod som min farfar var den förste att använda 1931.
Min farfars far var korgmakare och sedan han tillverkade den har den hängt med och nära på varje nyfött barn i släkten har sedan dess sovit i den de första månaderna.

I botten finns alla namn nerskrivna med årtal och allt.


Pappa och Faster Maud har till exempel sovit i den 1952 och 1956.  


Precis som jag och kusinerna Viktor och Ida.


Och nu är även lilla Filippa med på listan.

---

Nu ska jag plita ner en rad på Stryktipset och sen kolla finalen i Innebandy-VM.
Sen är det Premier League en stund innan det zappas över till Viasat Hockey.
Leksand tar emot serieledande Växjö. En seger där skulle sitta så ofattbart skönt.
Men när slog Leksand ur underläge mot Växjö senast?
Kan aldrig ha hänt.


Kommentarer
Postat av: Mormor

Håller med...obeskrivligt vacker lilla Filippa

Sen till ditt toffelkort...ha ha ha bara så bra, men du glömde nämna när hennes 38:or står bredvid ett par 44:or.............och de är inte dina...oj oj oj oroliga tider för pappa....men en bit till dess.....)

2010-12-11 @ 17:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0