Älvkarleby

Dagens lokaljournalistiska uppdrag tog mig till metropolen Älvkarleby, alldeles vid Dalälvens utlopp.

Uppdraget för dagen var att fånga älvkarlebybbornas åsikter om ett åtta år gammalt försvinnande som just nu håller på att upplösas i en delikat mordhistora.

Kort sammanfattning:
En man vid namn Christer Rhodin försvinner spårlöst i maj 2001. Hans nära släkting och hennes styvson anhålls då men släpps och det hela förblir olöst. För ett par månader körs fallet i Efterlyst och saker börjar hända. Så i fredags häktas samma par igen, på sannolika skäl (den starkare graden) misstänkta för mord. Polisen vägrar säga ett knyst om bakgrunden till häktningen.

Så jag åker till huset där han bodde. Jag tar bilderna, åker sen in till "centrum" för att fånga lite lokala röster om fallet. Det skulle visa sig lättare sagt än gjort. Jag blev nog kvar i lite drygt en timme bara för att få tre personer att spekulera lite. Mycket frustrerande, samtidigt som lunchen kom och gick.

Nu till saken.
Jag kom i alla fall därifrån till slut och passerade då denna läckra plats:


Den gamla bron vid Vattenfalls nuvarande anläggning. Det finaste var dock inte bron, utan...


...det var utsikten som fick mig att stanna till en stund trots påtaglig hunger.


Utsikt nedströms.


Jag gillar historiska informationsskyltar.


Med den här gillade jag mest av allt uttrycket "Leksandskarlar".

Sen bar det av mot Gävle för ett stopp på Statoil vid södertull och inhandling av dagens lunch: Stora Mosmenyn med två grillade, räksallad och grillkrydda på moset. Lägg en pucko till det och dagen är räddad.

---

Fick det bekräftat idag.
Vi kan hämta bilen på fredag. Sweet.
Fick också veta av Lennart att den tidigare gått som hyrbil på Arlanda.
Och det var tydligen positivt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0