Wasting My Hate

På lördag smäller det.

Metallica spikar upp scenen i Globen och givetvis har undertecknad biljett. Den kostade hutlösa 1800 kronor men jag har den och det är ståpplats. Första jävla parkett.

Hotellrum på ett nära Globen beläget Scandic är grejat. Jag, kusin Vigge och Henke inkvarterar oss mitt på dagen på lördag och gissningsvis blir det ett par bärs på hotellets egen Metallica-förfest innan det bär av mot giget.

Känslan är bra. Men blir inte som första gången. Det blir det aldrig. Första gången man ser ett band live, vars plattor man spelat sönder, infinner sig en känsla av overklighet. "Är det verkligen dom som står där några meter bort på riktigt?" tänker man.

Det blir nu visserligen första gången jag ser Metallica inomhus. Jag hade chansen redan 1998, men då tvekade jag in i det längsta och så tog biljetterna slut.

Scenen kommer att ställas upp mitt i Globen. Publiken kommer således att kunna sitta och stå 360 grader runt bandet.

Om jag får önska en låt så blir det "Wasting My Hate" från 1996 års "Load". Möjligen otippat att ta en låt från Metallicas kanske mest bespottade album men det var den första skiva jag lyssnade ordentligt på och det har satt sina spår. Dessutom fick jag de flesta av mina låtönskningar infriade på Stockholms stadion 2006. "The Four Horsemen", "Orion", "...And Justice For All". En helt galen setlist egentligen. Nu väntas istället en hel del nytt matetial från den senaste plattan "Death Magnetic". Inte mig emot, för det är en bra skiva. Enligt mig deras bästa sedan 1988 års mästerverk "...And Justice For All".

Nu laddar vi för lördag. Återkommer med recension vid senare tillfälle.






Fantastisk bild från Metallicas spelning på Ullevi 2004. Jag och Vigge står
någonstans där i fållan precis vid scenen. 58 000 pers i publiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0