Spekulera mera...

Har ju lovat mig själv att återkomma i den här spalten men någon form av recension från lördagens Metallica-spelning i Globen. Inte en dag för sent då att försöka komma fram till något.

Betyg: BBBB
Som helhet ger jag konserten fyra svaga bärs av fem möjliga.

Höjdpunkt: Fight Fire With Fire
Denna odödliga thrash-klassiker från 1984 framförs på ett oklanderligt sätt. Vilken låt! När det samplade aukustiska introt strömmar genom högtalarna går det kalla kårar längs ryggraden.

Bottenläge: Cyanide
Nej tack. Senaste plattans sämsta spår (i konkurrens med The Unforgiven III) hade med stor fördel kunnat bytas mot "Creeping Death", "The Four Horsemen", eller varför inte "Judas Kiss"?

Det är ett otroligt laddat Metallica som äntrar scenen och river av "That Was Just Your Life" . Placeringen av scenen i mitten av Globen gör upplevelsen maximal. Ljudet, som var rent ut sagt dåligt under förbanden, blåste nästan ut en mot sarghörnan. Otrolig upplevelse att se Metallica inomhus! Betyget som helhet dras ned av den förhållandevis svaga setlist som presenteras.

I övrigt var helgen kanon. Hotellet var i perfekt läge och frukosten var suverän. Åkte kanonfint tåg fram och tillbaka. SJ:s nya tvåvåningståg gör det plötsligt värt att åka tåg igen. Knappt tvåhundra spänn för en biljett mellan Gefle och Hufvudstaden är inte farligt med tanke på den höga standard som tågen håller.

Lämnade Stockholm och Vigge och Henke med viss avundsjuka med tanke på att dom båda skulle ha sett även söndagens spelning. Men strax efter åtta på söndagskvällen ställer Metallica in sin spelning. Henke ringer från en pub bredvid Globen och är en aning förvirrad:
- Folk går förbi här och säger att spelningen är inställd. Kan du kolla text-tv eller Aftonbladet om det är sant?!
Och ja, mycket riktigt. Översta rubriken; "Metallica ställer in - sångaren James Hetfield är akut magsjuk".

Riktigt tråkigt för alla som hade tagit sig till Stockholm bara för söndagsspelningen. Men ett nytt datum i maj ska tydligen vara på gång och köpta biljetter gäller.

Sen kan man givetvis spekulera i vad "akut magsjuk" egentligen betyder. Jag är journalist och har normalt betalt för att spekulera i saker. Därför säger jag att James fick en panikångestattack eller liknande efter att ha fallit tillbaka i sina tidigare så förödande alkoholvanor. Bandet befann ju sig trots allt på Café Opera under natten till Söndag. Men men, som sagt, bloggen spekulerar bara. Det kan ju också vara en vanlig "matförgiftning", som det heter i medierna.

Frågan är ju nu om den här fadäsen (vad som nu har hänt) ger upphov till osämja inom bandet? Nu spekulerar jag igen. Men mindre saker har splittrat band.

---

Leksand - Södertälje SK på fredag. Premiär i Kvalserien. Jag kan inte med ord beskriva hur viktig den matchen är.

---

Det här var dock inte sista gången jag såg Metallica 2009. Jag och Vigge bokade idag biljetter till Sonisphere i Hultsfred den 18 juli. En kringresande festival med band som Metallica, Mastodon, Meshuggah och Lamb Of God.




Nu ska jag städa toaletten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0