Möte med en världskändis

Lugnt reporterpass på jobbet idag. Hjälpte "rikset" i Stockholm med ett inslag om den unika schimpanshanen Santino. Apan har enligt en färsk forskarrapport lärt sig att lungt och metodiskt på morgonen samla ihop en hög med stenar som han sen framåt eftermiddagskvisten kastar mot djurparkens besökare. Djurparken i fråga är Furuviksparken strax utanför Gävle. Här bor den världsunika Santino. Åkte den dryga milen söderut strax före lunch och träffade parkens djuransvarige Johnny Persson som visade mig in till schimpansernas inhägn. Tog lite bilder på Santion och ställde några korta frågor till Johnny. Åkte sen tillbaka till redaktionen och skickade ner materialet till Stockholm. Sydde även ihop ett kortare inslag till vår egen lokala sändning.

Bilderna visades sen i riksnyheterna kl 19.00. Känns alltid lika häftigt att ha material med i en sändning som hela svenska folket ser. Det går inte att komma ifrån. Inte än i alla fall.

Nyhetern om Santino gick ut som TT-telegram igår. Därför har tevestationer från hela världen har ringt till redaktionen i Stockholm och frågat efter bilder på apan. Så chansen finns att mina bilder visas lite här och var på detta jordklot as we speak.

---

Bettina är på friskis och borde vara hemma när som helst. Hurtbullen har rivit av ett spinningpass såhär på tisdagskvällen. Själv ska jag luta mig tillbaka i soffan med en rykande kopp kaffe och se lite Champions League-fotboll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0