VVS-succé?

Har ägnat den senaste timmen av denna eftermiddag åt att rensa avloppet under vårt handfat. Till en början såg allt bra ut. Lossade på diverse mojänger och fick av det så kallade vattenlåset där allt gojs samlas. Tömde ut det och sköljde rent (det luktade inte hallon kan jag säga).
Satte tillbaka allt och skruvade åt. Allt såg bra ut och vattnet rann obehindrat igenom. Undertecknad var då mycket nöjd med sig själv.
Nynnade nöjt på en liten truddelutt när jag slängde gojset i sopnedkastet och tänkte: Nu blir Bettina sjukt impad, snacka om att samla plusspoäng!
Kommer tillbaka och ska lägga tillbaka massa saker i badrumsskåpet och ser då till min förfäran att vattenlåset läcker. Små vattendroppar sipprar ut ur springan vid gängorna och en lite pöl har samlats nedanför. Börjar nervöst skruva och dona på alla mojänger för att få bukt med läckan. Men icke. Det fortsätter att droppa. Tänker: Jaha, här har man för att man försöker fixa nåt själv, bara att kalla hit rörmokarn då.
Ringer farsan. Inget svar. Kollar upp numret till rörmokarn. Ringer och frågar vad han tar för ett nytt vattenlås. 160 spänn. Helt okej ju och jag bestämmer mig för att åka dit och köpa ett. Skruvar och donar en sista gång och bestämmer mig för att ta loss allt och ta med till rörmokarn så det blir rätt. Bestämmer mig då för att prova en sista gång. Tar loss det hela och testar ovanför vattenkranen i köket. Provar att skruva åt nogrannt och något lösare. Det ser ut att hålla tätt. Full av hopp skruvar jag tillbaka allt igen och spolar vatten. Det håller tätt. Succé!

I skrivande stund är vi just där, mitt i succén. Har provat det två gånger och det verkar hålla än. Men törs ännu inte vara riktigt säker. 

---

I övermorgon är det en månad kvar till Metallica i Globen. Kan bli något riktigt extra.

---

Kryssning i helgen med Bettina och Birka Paradise. Vet inte riktigt var men vi är borta något dygn i alla fall. Åland kanske?

---

Kvällens utmaning blir annars lasagne. Ska försöka göra det för första gången och utan att gå in på detaljer så hoppas jag att jag lyckas bättre med rätten än vad Bettina gjorde sist. Blir nog till att ringa Mor för ett par stalltips.

Nu ska jag belöna mig själv med minst en timmes NHL 09.


Jag vid en fontän i Philly.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0