Närmare tjugofem

En vecka av jobb och planering susar förbi i rask takt.
På lördag ska det ställas till med festligheter. Maten är köpt, gästerna är bjudna, tipspromenaden är spikad, bålreceptet är spännande och vädret ser ut att bli stabilt.
Återstår att se om maten räcker och hur kvällen flyter på.

---

Lite skillnad kanske man gör på jobbet ändå.
Fyra barn som var nära att utvisas får stanna efter att Europadomstolen gått in och stoppat allt.
Storyn är den sjukaste jag hört sen jag började min journalistiska bana.
En familj tillfälligt boende i Söderhamn med fyra barn har ett utvisningshot hängande över sig. Av någon anledning slår mamman ihjäl pappan med en yxa inför ögonen på barnen (i februari 2008). Mamman grips och döms sedemera till åtta års fängelse för mord. I hovrättens dom står det att kvinnan inte ska utvisas efter avtjänat straff med tanke på barnens bästa, som ju finns kvar i Sverige. För några veckor sen ringer familjens advokat och meddelar att Migrationsverket beslutat att barnen ska utvisas. Två av barnen är födda i Sverige och har aldrig varit i hemlandet. De andra två har bara varit där en kort period och kan inte språket. De bor hos släktingar "på hemlig ort" och har enligt advokaten bra kontakt med mamman i fängelset. Lägg därtill hovrättens resonemang och det hela blir ju helt absurt. När jag ringde upp Migrationsverket blev presskvinnan själv förvånad när jag berättade historien. De skulle "titta på fallet igen". Ett par veckor gick och inget hände. Men igår ringde adokaten och sa att Europadomstolen altså gått in och stoppat utvisningen. Säkert mycket tack vare att vi tog upp det i några inslag.

---

Vad har man på sig på sin 25-årsfest då?

---

Den 21:a augusti går jag på semester i två veckor. Ska bli otroligt skönt och det känns som det verkligen kan vara bra med ett break på jobbet nu, ta en vecka på Kreta och fundera på framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0