På promenad med Fylking och Aschberg

Tillbaka på jobbet idag efter en mycket trevlig helg. Bettinas familj var på besök eftersom raringen fyllde år igår. Kaffe, kalas, Wii, mat, öl, vin, mer kaffe och mycket trevligt prat och babbel. Så kan de två dagarna i korta ordalag sammanfattas.

Bettina fick bland annat en ny dammsugare. Man kan säga att det behövdes. I lördags inför gästernas ankomst svor jag högt och brett åt vår gamla ÖB-dammsugare när den inte ens sög upp ett korn pärlsocker.  Den nya städar, i en direkt jämförelse, helt automatiskt. Fantastiskt!

---

Jobbet var det ja. Lobbade friskt på morgonmötet för att få åka och prata med Robert Aschberg och Gert Fylking om deras promenad genom Sverige för att uppmärksamma prostatacancern. Nyhetschef Linda gav snabbt klarteckan och via producenten på Strix (produktionsbolaget som basar över projektet) fick jag kontakt med Aschberg och vi stämde möte. Någon mil norr om Gävle längs gamla E4 kom jag ifatt dom och klev ur bilen och presenterade mig.

Mycket trevliga killar. Jag gav dom en mikrofon och tog sen kameran och gick med dom ett par kilometer. En mycket underhållande intervju blev resultatet. Ett par höjdpunkter:

Jag: - Går ní verkligen hela vägen?
Aschberg: - Det kan du ge dig fan på att vi gör!

Gert: - Gävle är den snålaste jävla kommunen jag varit med om. Vi fick 3000 kronor och ett värmeljus!

Ja, det är sant. Gävle kommun (med 70 000 invånare) hostade upp futtiga 3000 kronor. Det kan jämföras med till exempel Mönsterås kommun (13 000 invånare) som skänkte 100 000 kronor. Fylking var minst sagt upprörd över detta faktum.

Inslaget kryddades med Pretenders käcka bit "I Will Walk 500 Miles". Mycket passande för ändamålet.

Det hela finns att beskåda på nyhetskanalen.se/gavle imorgon tisdag.

Aschbergs fotoblogg om hans och Fylkings resa är för övrigt riktgt bra.

---

Bäst just nu är annars Mastodon. Detta ultraprogressiva metalband trodde jag aldrig jag skulle tycka om. Men jag har minsann försökt efter deras lysande spelning på Annexet i höstas och nu börjar jag fatta tycke. Leviathan är en ruktigt bra platta och jag har nu i helgen börjat lyssna på deras senaste Crack The Skye. Ska bli otroligt intressant att se bandet på Sonispere.

Den 18:e juli smäller det!

---

Vettel vann ju. Mycket välförtjänt dessutom. Fortsätter pojken såhär blir han världsmästare redan i år. Pojken? Japp, han är född 1987. Då är man i alla fall med F1-mått mätt, en pojke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0